Nasjonalt kvalitetsregister for smertebehandling (SmerteReg)

Nasjonalt kvalitetsregister for smertebehandling (SmerteReg) er et nasjonalt medisinsk kvalitetsregister som samler opplysninger om pasienter som i forbindelse med sykdom, operasjon, eller skade har blitt henvist til akuttsmerteteam ved norske sykehus.

Populasjon og geografi

Registerets målgruppe er alle pasienter på norske sykehus som formelt henvises fra postpersonale for tilsyn av smerteteam. Pasienten med akutte smerter henvises dersom de har komplekse smertetilstander som postpersonalet selv ikke klarer å lindre adekvat med standard smertebehandling

Inklusjons- eller eksklusjonskriterier

Inklusjonskriterier: Inneliggende pasienter som henvises for (og får) tilsyn fra akuttsmerteteam eller der pasientens behandler på sengepost får råd fra smerteteam. Alder over eller lik 18 år.

Eksklusjonskriterier: Alder under 18 år. Pasienter som har reservert seg.

Datainnsamlingsperiode

Data innsamling fra 2016 til d.d.

Variabler

Gå til variabeloversikten for å lage variabellister og se detaljert informasjon om datakildens variabler.

Vis variabler fra datakilden

Beskrivelse av relevante variabler: data-som-lagres-i-smertereg

Datakvalitet

SmerteReg er hverken et diagnose­- eller et prosedyre­spesifikt register og kobling opp mot NPR for å regne ut dekningsgrad vil derfor ikke være egnet. SmerteReg baserer seg på henviste pasienter og er blant annet derfor lagt opp slik at hver institusjon registrerer alle henviste pasienter inn i et lokalt SmerteReg. De pasientene som oppfyller inklusjonskriteriene og som ikke har reservert seg blir en gang per døgn kopiert over i en nasjonal database som danner nasjonalt SmerteReg. Siden alle henviste pasienter registreres i alle lokale SmerteReg kan hver institusjon regne ut hvor mange pasienter som potensielt kunne blitt med i det nasjonale registeret dvs. antall som oppfyller inklusjonskriteriene. Forholdet mellom dette tallet og de som i tillegg ikke har reservert seg fra deltagelse i nasjonalt register vil angi den lokale dekningsgraden ved hver institusjon. Dekningsgraden for 2023 var 98 %.  

Variabelkomplettheten var 100 % i 2023 for de 4 kvalitetsindikatorene som omhandler prosess (behandlertilsyn, tid fra henvisning til tilsyn, ikke-medikamentell behandling og nedtrappingsplan for opioider). Data som utgjør disse 4 kvalitetsindikatorene er obligatoriske verdier i innregistreringsløsningen eller beregnes automatisk, noe som gir høy variabelkompletthet. For kvalitetsindikatorene akseptabel smerte ved siste tilsyn og funksjonsnivå er variabelkomplettheten forholdsvis høy, henholdsvis 67 % og 76 % i 2023. For de pasientrapporterte kvalitetsindikatorene smerteintensitet og pasienttilfredshet er variabelkomplettheten dårlig på grunn av lav svarprosent.  

Relevans 

SmerteReg vurderes å være svært relevant, da det er hverken et prosedyre- eller diagnosespesifikt register. Nytteverdien er derfor stor for i å samle data på pasienter med akutt smerte på tvers av ulike diagnoser. Resultater for kvalitetsindikatorene gjøres tilgjengelig på internett (SKDE - Kvalitetsregistre ) og i årsrapporter for offentligheten, samtidig har registrerende enheter kontinuerlig tilgang til sine data.

Korrekthet 

Alle pasienter som blir henvist til akutt smerteteam, blir registrert i registeret. De registrerende enhetene har interne rutiner for å sikre at alle aktuelle pasienter blir registrert. Kun pasienter som oppfyller inklusjonskriteriene inngår i det nasjonale registeret. At informasjonen som er registrert om pasientene er korrekt, skal kontrolleres minimum hvert 5. år ved å gjøre en kontroll på et utvalg pasienter.  

Reliabilitet 

Inter-rater reliabilitet undersøkes minimum hvert 5. år, sist i 2022. Dette gjøres ved at en eller flere registratorer fra hver innregistrerende enhet registrerer 2-3 fiktive caser. Deretter vurderes resultatene mot en forhåndsdefinert fasit.  

Aktualitet 

De registrerende enhetene fyller daglig ut informasjon om pasienter de følger opp, og det er liten forsinkelse i dette arbeidet under normale omstendigheter. Innrapportering til registeret skjer når et forløp lukkes og svarfristen på ePROM har gått ut. Data har en karenstid på 30 dager.  

Sammenlignbarhet 

Data fra SmerteReg kan kobles mot andre datakilder/registre. En viktig endring i registeret var overgang fra å være et samtykkebasert register til å være et register basert på reservasjonsrett. Inklusjonskriteriene ble samtidig endret. Denne endringen skjedde 25.11.2022, og dekningsgraden er betydelig økt etter dette. Øvrige endringer, som for eksempel nye registrerende enheter, er beskrevet i årsrapportene.  

Åpne data

Informasjon om åpne data. Du kan finne tidligere publiserte årsrapporter med data fra SmerteReg på

Nasjonalt Kvalitetsregister for Smertebehandling | Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre

Formål

Formålet med registeret er å bidra til en bedre behandling og omsorg for pasientene med akutte smerter og redusere uønsket variasjon mellom helseregioner. Opplysninger i registeret er tilgjengelig for alle som ønsker å bruke disse innenfor registeret sitt formål så lenge nødvendige tillatelser (fra fagråd SmerteReg) og kriterium (REK-godkjenning) er oppfylt. Hvert sykehus kan bruke egne data i tråd med foretaket sine juridiske retningslinjer. Felles prosjekt har likevel prioritet, slik at det enkelte sykehus ikke kan publisere data på allerede godkjente felles prosjekt.

Søknad om tilgang til data

Søknad om utlevering og bruk av data fra flere sykehus skal sendes til registeradministrasjonen. Opplysningene vil bli utlevert på en måte som sikrer personvernet og krav til informasjonssikkerhet. Persondata til forskningsformål vil normalt være avidentifisert eller anonymisert.

For publisering på SmerteReg-data gjeld vanlige retningslinjer for forfatterskap:

http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/

Les mer om utlevering og bruk av data fra SmerteReg her:

Utlevering og bruk av data fra SmerteReg _v1.1.pdf

Priser

Prosjekt som krev arbeidstid på over 5 timer blir fakturert. Timepris: 800 kr.-eks.mva.

Kontakt

Lars Jørgen Rygh, overlege

Lenker