I praksis innebærer dette at alle norske menn er registrert, i tillegg til de kvinnene som har vært på sesjon, vært ansatt i Forsvaret eller hadde fylt 17 år da den nye sesjonsordningen ble innført i 2010. Dette er en konsekvens av den generelle verneplikten.
Opplysningen i registeret er hentet fra:
- Forsvarets medisinske journalsystem, SANDOK
- Forsvarets personellsystem
- Spørreundersøkelser som omhandler helse, gjennomført i Forsvaret
- Folkeregisteret
- Dødsårsaksregisteret
Variabler
Gå til variabeloversikten for å lage variabellister og se detaljert informasjon om datakildens variabler.
Kriterier for tilgang til data
Datakildene har ulike formål og reguleres av ulike lover og forskrifter. For å få tilgang på opplysninger fra datakildene må det du planlegger å bruke opplysningene til være i henhold til datakildens formål.
Hvilke typer godkjenninger og dokumenter du må fremlegge for å få tilgang til opplysninger avhenger av hva du søker om, hva du skal bruke opplysningene til og hvordan du skal behandle dem. Vi anbefaler derfor at du bruker god tid på å sette deg inn i søknadsveilederne før du starter søknadsprosessen:
Formålet med Forsvarets helseregister
Registerets formål er å kartlegge risiko knyttet til ulike tjenester, og gi grunnlag for forskning og statistikk som kan gi ny kunnskap om helsen til Forsvarets personell.
Lovhjemmel
Registeret er hjemlet i helseregisterloven § 11, og regulert av Forskrift om Forsvarets helseregister. I henhold til forskriften kan registeret inneholde personopplysninger, administrative opplysninger, medisinske opplysninger og opplysninger om arbeidsplassen.
Databehandler og databehandlingsansvarlig
Forsvarsdepartementet er databehandlingsansvarlig. Forsvarets sanitet er databehandler.
Søk om tilgang til data
Kontakt forvalteren av datakilden for mer informasjon om hvordan du kan få tilgang til data fra registeret.