Klageadgang

Sist oppdatert: 14.12.2024

Hvis du har fått et vedtak fra Folkehelseinstituttet ved Helsedataservice som du er uenig i, har du rett til å klage. 

Klagefrist

Vedtaket kan påklages jf. forvaltningsloven § 28. En eventuell klage sendes Folkehelseinstituttet ved Helsedataservice innen tre uker fra mottak av datasett og følgebrev, eventuelt vedtak om avslag, jf. klagefristen i forvaltningsloven § 29.

Hvis du har spørsmål om vedtaket kan du ta kontakt via dialogfunksjonen under "Min oversikt". Dersom du ikke var innlogget da du sendte inn søknaden, kan du sende en e-post til service@helsedata.no.

Slik går du frem

En eventuell klage sendes inn som vedlegg under "Min oversikt" på helsedata.no. I klagen må du oppgi hvilket vedtak du klager på, hva du er uenig i og hvorfor. 

Folkehelseinstituttet ved Helsedataservice vil vurdere om vedtaket skal omgjøres, jf. forvaltningsloven § 35. Dersom vedtaket opprettholdes, vil klagen oversendes til klageinstans Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) for behandling.